TikTok je namenjen zabavi in je preprost za uporabo. Kratki videi nas potegnejo v neprestano drsanje v želji, da vidimo še več. Aplikacija je strašljivo dobra v prepoznavanju naših preferenc, ne glede na to, kaj imamo radi.
Komunizem, nasveti za uporabljanje Excela, nasveti za razmerja in seks ali pa videi mačk, ki jim ni videti konca. Na TikToku se najde prostor za vse. TikTok je že javno razkril, kako deluje njihov algoritem: upošteva, kaj všečkamo in kaj komentiramo in to združi z informacijami, ki jih ima o videu – z besedilom, zvokom ter s hashtagi.
“Toda jaz ničesar ne všečkam ali komentiram, kako aplikacija vseeno ve, kaj predlagati?”
TikTok so analizirali tudi drugi strokovnjaki – pri Wall Street Journalu so tako pred kratkim razkrili, da TikTok upošteva tudi čas, ki ga porabimo za gledanje posameznega videa. Gre za tako imenovane “indikatorje interesa”, ki se ločijo na močne in šibke. Močan indikator, da vam je nekaj všeč, je na primer, če video pogledate do konca.
Na videe, ki se vam predvajajo, vplivajo tudi ljudje, ki jim sledite, vaše jezikovne nastavitve in lokacija. Odvisno je tudi od interesov, ki ste jih označili, da jih imate. Če ste na primer označili, da imate radi živali in šport, vam bo TikTok pogosto prikazoval videe, ki tem interesom ustrezajo.
Pri sistemu predlaganja videov na vašem “For You Page” gre za sistem točkovanja predvajanega videa ter všečkov, komentarjev, predvajanega časa ter vrste videov. Na našem #fyp se tako znajdejo videi z največ točkami. Algoritem zazna vse – če si ogledate video uporabnika in nato na njegovem profilu pogledate še nekaj drugih videov, bo algoritem to upošteval. TikToku namreč ni v interesu, da se na platformi dolgočasite z gledanjem vedno enakih videov.
Nevarnosti algoritma
Novinar New York Timesa je pred kratkim v roke dobil TikTokov zaupni dokument, v katerem je pisalo, da je cilj platforme to, da si vsak dan pridobi čim več novih aktivnih uporabnikov. TikTok se osredotoča predvsem na to, ali se uporabnik po ogledu TikToka vrne nazaj in pa, koliko časa porabi na omenjeni platformi. Pri TikToku si želijo, da bi uporabniki na aplikaciji preživeli kar se da veliko časa in največ poudarka dajejo času.
“Algoritem poskuša ljudi zasvojiti, namesto da bi jim dal, česar si res želijo,” pravi Guillaume Chaslot, ustanovitelj podjetja Algo Transparency, ki je v preteklosti že preiskovalo YouTubov sistem predlaganja videov.
Chaslot je poudaril predvsem nevarnost TikToka za otroke: “Z vsakim videom, ki ga otrok gleda, TikTok pridobi nove informacije o njem. V nekaj urah lahko algoritem zazna njegov glasbeni okus, kaj mu je fizično privlačno, ali je depresiven, ali ga zanimajo droge in druge občutljive informacije. Obstaja visoko tveganje, da bo nekaj od naštetih informacij uporabljenih proti njemu. Potencialno ga lahko mikrotargetirajo ali pa povzročijo zasvojenost od platforme,” opozarja Chaslot.
“TikTok ni nobena algoritmična magija”
Julian McAuley, profesor na kalifornijski univerzi v San Diegu, je za New York Times povedal, da ga preseneča, da ga ljudje neprestano sprašujejo o TikTokovem algoritmu. Pravi, da dokument ni nobeno presenečenje, gre za “totalno pričakovane, tradicionalne zadeve” in da pri TikToku ne gre za “algoritmično magijo”. TikToku je le uspelo združiti velike količine podatkov, angažirane uporabnike in ustrezno okolje, v katerem so uporabniki pripravljeni konzumirati algoritmično predlagane vsebine, pravi McAuley.
Kam gredo naši podatki?
Donalda Trumpa je pred časom močno skrbelo, kaj TikTok oziroma natančneje, kitajska vlada, počne s podatki uporabnikov in razmišljal je celo o prepovedi uporabe kitajskih aplikacij v ZDA. Pri TikToku so v prej omenjenem dokumentu zagotovili, da podatkov niso nikoli delili s kitajsko vlado in da jih ne bi, tudi, če bi vlada to zahtevala. To potrjuje tudi Citizen Lab, kanadska organizacija za spletno varnost, ki pri svoji raziskavi TikToka ni našla nobenih dokazov, da bi kitajska platforma cenzurirala vsebine ali pa podatke delila s kitajsko vlado.
Samm Sacks, strokovnjak za spletno varnost, pravi, da je panika glede podatkov in cenzure s strani TikToka le odvračanje pozornosti. Dejstvo je, da vprašanja prodaje podatkov in cenzure niso vezana na določeno podjetje in na državo, kjer je podjetje ustanovljeno.