Delo s svetovnimi glasbeniki, nenadne odpovedi, na desetine tisoče ljudi – vse za šest dni nepopisne zabave na majhnem otoku sredi mesta.
Če ste ljubitelji glasbene scene in festivalov, ste zagotovo že slišali za Sziget, enega izmed največjih glasbenih festivalov v Evropi, ki se dogaja pri naših sosedih.
Kaj se dogaja v zakulisju tako ogromnega kulturnega dogodka in kakšni so največji izzivi pri organizaciji, nam je v ekskluzivnem intervjuju zaupala njihova mednarodna vodja rezervacij Virág Csiszár.
Glede na to, da je to eden od največjih festivalov v Evropi, če ne celo največji, kakšen je občutek, ko delaš na projektu s tako velikim statusom?
Delo pri projektu, kot je Sziget, je vznemirljiva izkušnja z veliko odgovornostjo. Neverjeten občutek je biti del ekipe, ki več sto tisoč ljudem z vsega sveta omogoča doživetja, ki si jih bodo zapomnili do smrti.
Ker je Sziget eden najbolj mednarodno priznanih glasbenih festivalov na svetu, moram spremljati številne različne trge, ne le Madžarsko, kar je prav tako velik izziv.

Kaj je potrebno, da lahko preneseš takšno odgovornost?
Predvsem se mi zdi, da je za to potrebno veliko strasti in dodatnih delovnih ur, ki jih sploh ne prepoznaš, ko si mlad, odločen in navdušen nad tem, kar počneš. Če pogledam nazaj, kako delavna in nemirna sem bila v svojih dvajsetih letih, je, iskreno povedano, nekoliko šokantno.
Postati booker velikega mednarodnega festivala zahteva kombinacijo znanja o panogi, organizacijskih spretnosti in sposobnosti vzpostavljanja odnosov, prilagodljivosti, odpornosti na stres, sposobnosti dela pod velikim pritiskom, umetniške vizije in dobre fizične kondicije.
Mislim, da bi veliko ljudi reklo, da je delo na festivalih sanjska služba. Kako dobiš takšno delo?
Da, od zunaj je to pogosto videti kot sanjsko delo. Obkrožajo nas glasba, ustvarjalni ljudje, zabave … Da do tja pridemo, pa je v ozadju veliko več težav, kot se večina ljudi zaveda. Imela sem veliko srečo, da sem že zelo zgodaj spoznala svoje prve šefe in mentorje, ki so me vodili skozi prvih nekaj let.
V svetu glasbenih festivalov so odnosi zelo pomembni. Moja uradna izobrazba v resnici sploh ni povezana s tem kar počnem.
(Op. a.) Med lanskim festivalom nam je ena izmed zaposlenih v PR ekipi Szigeta zaupala, da je morala za to delovno mesto nadrejeno klicati in opominjati na razgovor kar osemkrat! Ko je delo dobila, ji je ta zaupala, da je bila ta vztrajnost del “testa”.
Kateri so največji izzivi pri delu za Sziget festivalu?
To je res vznemirljiv posel, toda iskanje pravih headlinerjev za 6 dni sredi avgusta, nenehno naraščajoči honorarji izvajalcev in producentov, odpovedi, spremembe v zadnjem trenutku, dolgi delavniki zaradi časovnih razlik so lahko pravi izziv.
Usklajevanje glavnih zvezdnikov z novimi izvajalci, razmišljanje o žanrski raznolikosti ter ohranjanje svežine in pomembnosti zasedb zagotovo predstavljajo največji izziv.

Kdaj se začne načrtovanje naslednjega festivala? Je to več let vnaprej?
Postopek rezervacij se običajno začne približno 16-17 mesecev pred festivalom. Ko je seznam ciljnih izvajalcev pripravljen, se lahko začnemo pogovarjati z agenti izvajalcev o njihovih načrtih in jim pošljemo prve ponudbe.
Kako poteka izbor umetnikov?
To je zapleten proces, ki zahteva veliko časa za načrtovanje, zbiranje in analiziranje podatkov, obiskovanje koncertov, da bi videli potencialne umetnike, ki nastopajo v živo, in določanje potencialnih headlinerjev prihodnje izdaje dogodka.
Izvajamo različne vrste raziskav o izvajalcih na kraju samem in na naših spletnih platformah. Skušamo zbrati čim več podatkov, kot so zgodovinski podatki o prodaji vstopnic na glavnih turnejah, prejšnji nastopi na festivalih, spletni poslušalci, in poskušamo biti na tekočem z načrti potencialnih izvajalcev v živo.
Ali je zdaj lažje ali težje najeti izvajalce v primerjavi s časom pred desetimi leti?
Rezervirati umetnike je danes tako lažje kot težje kot pred 10 leti, vsako leto imamo drugačne izzive. Bookerji imajo zdaj dostop do podatkov o pretočnem prenosu, socialnih številk in zgodovine prodaje vstopnic, kar nam pomaga pri sprejemanju boljših odločitev. Tudi komunikacija z agenti in menedžerji je postala veliko lažja.
Po drugi strani pa je zdaj na svetu veliko več glasbenih festivalov, mnogi od njih nam konkurirajo pri izvajalcih.
Festivali niso več nujno prva tarča uveljavljenih umetnikov na vodilnih mestih. Tudi zahteve občinstva so veliko bolj zapletene, kot so bile včasih.
Ali je kakšen del festivala “skriti dragulj”, ki ga večina ljudi spregleda?
Moj najljubši skriti kotiček festivala, ki sploh ni tako skrit, je plaža na severnem delu otoka, kjer se obiskovalci lahko tudi kopajo in si odpočijejo med krošnjami dreves.

Katera je najbolj nepredvidljiva stvar, ki se je zgodila med festivalom?
V preteklosti smo imeli veliko odpovedi izvajalcev v zadnjem trenutku, ki so nas spravile v kočljiv položaj, ko so se zgodile med festivalom. Umetniki ali njihova oprema so zamujali s prizorišča, nepredvidljive vremenske razmere …
Kaj bi priporočili vsakemu obiskovalcu festivala Sziget?
Glavni oder je kraj, kjer se vsi ljudje ustavijo in si ogledajo vsaj eno ali dve nastopajoči skupini. Toda prava čarovnija se začne na manjših odrih, kot je Yettel Colosseum, ki je zelo edinstvena lesena konstrukcija okrogle oblike, na kateri lahko ljubitelji elektronske glasbe plešejo do jutra.
Oder Buzz, na katerem lahko ljudje odkrivajo nove, vzhajajoče talente. Vsakodnevne predstave Magic Mirror in velikansko ulično gledališče so prav tako obvezni ogledi za prve obiskovalce.
Letos v živahnem svetu “festivalskega mesta” ustvarjamo “okrožja”, kjer se določena programska prizorišča pojavljajo skupaj bodisi zaradi žanrske podobnosti bodisi zato, ker večkulturna raznolikost določa značaj okrožja. Moj glavni nasvet je: Načrtujte vnaprej, raziskujte in dajte priložnost tudi manjšim izvajalcem.
