Pred nami je praznični čas, z njim pa tudi mešani blagoslovi daril: izbiranje, nakupovanje in podarjanje popolnih predmetov za naše ljudi. Kljub vsemu času, energiji in denarju, ki ga porabimo za iskanje popolnih daril, se lahko zgodi, da ne izberemo pravega darila.
Tukaj so tri na dokazih temelječe strategije za obdarovanje.
Dajte ljudem, kar hočejo
Obdarovanje je lahko močan način za izkazovanje hvaležnosti in vzpostavljanje odnosov z drugimi. Vendar niso vsa darila enaka. Pogosta napaka je domneva, da bodo ljudje cenili vsako darilo, če je premišljeno.
Vendar pa raziskave kažejo, da ljudje bolj uživajo v darilih, ki so jih zahtevali, kot v tistih, ki jih niso zahtevali. Na primer, če vam vaš prijatelj pove, da želi vstopnice za koncert svoje najljubše skupine, bo darilo teh vstopnic verjetno bolj najbolj cenjeno.
Z drugimi besedami, proces obdarovanja je lahko enako pomemben kot darilo samo. Če ljudi sprašujete, kaj si želijo, in se ravnate po njihovih zahtevah, lahko pokažete, da ste premišljeni in pozorni na njihove želje, kar poveča njihovo spoštovanje do vas.
Torej, vprašajte svoje bližnje, kaj si želijo. Če težko odgovorijo, upoštevajte te dodatne predloge, ki izhajajo iz znanosti o obdarovanju.
Podarite darilo, ki odraža, kdo obdarovanec je
Darila ponujajo močno priložnost, da izrazite, kako vidite prejemnika. Teorija samopreverjanja pojasnjuje, da imamo prirojeno potrebo, da nas drugi vidijo na način, ki je skladen s tem, kako vidimo sami sebe. Podarjanje darila, ki odraža, kako dojemate prejemnika, mu lahko pomaga, da se počuti videnega in cenjenega, kar vodi do večjih občutkov bližine v odnosu.
Na primer, če veste, da je vaš partner navdušen pohodnik, mu podarite nov pohodniški nahrbtnik ali vodnik po lokalnih poteh, kar pomeni, da se zavedate in cenite njegovo strast do pustolovščin na prostem. Izrazi videnja in vrednotenja vodijo do večje bližine v odnosu.
Vsekakor pa bodite tudi previdni pri izbiri, če nekomu, ki želi shujšati, podarite članarino za fitnes, to morda lahko izpade narobe.
Podarite darilo, ki odraža, kdo ste
Po drugi strani pa smo včasih tako navdušeni nad dajanjem daril, kot prejemanjem. Socialna psihologija taka darila poimenuje darila osredotocena na darovalca.
Raziskave so pokazale, da so lahko darila, osredotočena na darovalca, učinkovitejša pri vzpostavljanju odnosov kot darila, osredotočena na prejemnika. Kako je to mogoče?
Ko imamo priložnost prejemniku razložiti, zakaj je dajanje določenega darila za nas pomembno, se s tem odpre prostor za deljenje nečesa osebnega, kar poveča povezanost. Če svojemu partnerju podarite ogrlico, ki je pripadala vaši babici, je izražanje sentimentalne vrednosti tega darila dejanje ranljive delitve, kar poveča bližino.
Karkoli nekomu podarite, je ključno, da izrazite razlog za darilo. Ko se odločate med darili, poskusite dokončati ta stavek za vsako od njih:
“To darilo ti dajem, ker …”
Če je to zato, ker so prosili za darilo ali če je povezano s tem, kdo so, darilo odraža, kaj je prejemniku pomembno. Če je to zato, ker je darilo za vas pomembno, je še vedno pomembno darilo. Vse tri vrste daril lahko okrepijo bližino v odnosu.
Razmišljajte praktično, ne le simbolično
Poleg simbolično pomembnega darila so tu še tri vprašanja, o katerih morate razmisliti, ko vas zanima darilo, ki je praktično pomembno za izboljšanje življenja:
- Ali lahko obdarovancu predstavim nekaj, za kar sicer ne bi vedel, kar bo razširilo njegovo obzorje in spodbudilo njegovo radovednost?
- Ali jim lahko priskrbim “lepšo” različico nečesa, kar jim je že všeč, kar bo povečalo njihov užitek in hvaležnost za to?
- Ali pa jim lahko dam občutek, da so videni in cenjeni, tako da jim podarim darilo, ki odraža njihove edinstvene interese, strasti in talente?
Ne glede na to, kaj podarite svojim ljudem v tem prazničnem času, se prepričajte, da veste, zakaj želite, da dobijo vaša izbrana darila, in jim povejte te razloge.
Raziskave namreč kažejo, da darovalci potrebujejo kontekstualne znake, da cenijo pomen daril. Če boste jasno povedali svoje namene, boste zagotovili, da bo vaše darilo prejeto tako, kot želite.