Forbes napoveduje, da se bo recesija začela konec leta 2023 ali začetek leta 2024, skoraj 86 odstotkov direktorjev meni, da bomo recesijo doživeli v naslednjih dvanajstih mesecih, čeprav jih skoraj 60 odstotkov meni, da bo recesija blaga.
Vrača se moda iz začetka tisočletja, torej iz časa, ko se je pripravljalo k recesiji leta 2008. Nekateri ekonomisti in modni strokovnjaki zato zdravje ekonomije merijo tudi s trenutnimi modrimi trendi. Naše finančne skrbi se namreč odražajo tudi pri naših modnih nakupih.
Indeks spodnjega roba
Indeks spodnjega roba je teorija, ki pravi, da dolžina kril in oblek sledi vzorcu dviganja in padanja ekonomije. Ko so časi finančno dobri in ugodni, so krila kratka, ob poslabšanju svetovnega finančnega položaja, pa so krila daljša.
V začetku dvajsetih let prejšnjega stoletja, ki jih imenujemo tudi zlata dvajseta, so bila krila kratka, igriva in drzna, toda ob veliki krizi leta 1929 so se podaljšala. Krila so se nato krajšala in s krizami spet daljšala. Študija iz leta 2010, ki je analizirala dolžino kril in ekonomsko stanje med let 1921 in 2009, je pokazala, da spodnji rob kril in oblek napove stanje uspešnosti ekonomije in poda napoved za približno tri leta vnaprej.
Ta teorija ni vedno pila vode, saj se modni trendi hitro spreminjajo, nanje pa vplivajo tudi različna gibanja, kot so feministična, okoljevarstvena in druga gibanja. Toda če pogledamo napovedi ekonomistov in dejstvo, da so dolga krila že par let v modi, bi lahko sklepali, da zares obstaja določena povezava.
Indeks šminke
Indeks šminka je druga teorija, ki pravi, da bodo kupci v času ekonomske krize kupili manjše luksuzne predmete. Nekako tako, kot bi si med dieto dovolili privoščiti le majhno nagradico, na primer kozarec vina na domačem kavču in ne pijače s prijateljicami v baru.
Idejo je začela razvijati profesorica ekonomije in sociologije Juliet Schor. V svoji knjigi The Overspent American iz leta 1998 je postavila teorijo, da v času krize ljudje denar zapravijo za majhne statusne simbole, kot je na primer manjša šminka priznane blagovne znamke, ki v javnosti še vedno velja za statusni simbol, toda ni pomembno vplivala na stanje bančnega računa.
Idejo je leta 2011 še podrobneje raziskal Leonard Lauder, predsednik znamke Estee Lauder. Ugotovil je, da je njegovo podjetje po terorističnem napadu 11. septembra 2001 in med recesijo leta 2008 doživelo porast prodaje šmink.
Čeprav gre pri teoriji za šminke, pa bi gotovo lahko predpostavljali, da v teorijo lahko vključimo tudi druge lepotne izdelke. Važno je le, da so majhne velikosti, toda priznanih blagovnih znamk. Primer, ki to potrjuje, so na primer videi na TikToku, v katerih uporabnice delijo svojih pet izdelkov, brez katerih danes ne gredo iz hiše. Ko jih vidite, opazujte njihovo velikost – so ti izdelki majhni ali veliki?
Teorija visokih pet
Ta teorija je podobna indeksu spodnjega roba – višina pete naj bi nakazovala na ekonomsko stanje sveta. Če imajo čevlji visoko peto ali imajo platformo, potem gre za čas krize. Takšni čevlji naj bi namreč ponujali eskapizem.
V dvajsetih letih prejšnjega stoletja so poleg mini kril postali popularni tudi čevlji z visoko peto, ki so se pojavljali pri vsaki naslednji krizi. Sedemdeseta leta 20. stoletja so bila čas, ko je bila moda najbolj eksperimentalna, toda to je bilo tudi obdobje velike naftne krize. V osemdesetih in devetdesetih pa se je kriza umirila, ekonomija se je izboljšala in več žensk je šlo na delo, pete in platforme pa so se znižale.
Če gremo bolj v sedanjost, pa lahko vidimo, da so bile leta 2010, ko je bilo stanje dokaj mirno, spet popularne superge znamk Vans, Nike Airmaxice in New Balance.
Kateri čevlji pa so popularni danes? Google Trend podatki za zadnjih pet let kažejo, da so bili leta 2022 najbolj iskani čevlji s platformo in petami. Danes ima spet prednost pred udobjem.