Raziskovalci pravijo, da so potrebni ukrepi za zaščito otrok pred škodljivim trženjem v družbenih medijih.
Socialna omrežja imajo velik vpliv na več področjih življenja in eno izmed njih je tudi področje nezdrave prehrane. Na TikTok-u ustvarijo več milijard ogledov, zaradi česar imajo v skladu z opazovalno študijo velik vpliv na otroke.
Pri pregledu objav na TikToku 16 največjih blagovnih znamk “nezdrave” hrane in pijače glede na globalni delež blagovnih znamk, so raziskovalci pod vodstvom dr. Kathryn Backholer iz Globalnega centra za debelost na univerzi Deakin v Geelongu v Avstraliji prišli do konkretnih zaključkov. Objavili so jih v ugledni publikaciji BMJ Global Health in opozorili na škodljive posledice, ki jih ima TikTok na zdravje in razvoj otrok.
Le ena sama kampanja s hashtag izzivom – ki uporabnike TikToka spodbuja k objavljanju videoposnetkov, ki oglašujejo določen izdelek – je ustvarila od 12,7 milijona do 107,9 milijarde ogledov.
Na ta način so uporabniki TikToka postali ‘oglasne deske’ teh proizvajalcev nezdrave hrane in pijače, saj jih spodbujajo k ustvarjanju in deljenju videoposnetkov njihovih izdelkov.
S tem seveda največ pridobijo podjetja z nezdravo prehrano, uporabniki sami pa so tako še bolj izpostavljeni nezdravemu življenjskemu slogu ter posledično slabšemu zdravju, je za MedPage Today še povedala Kathryn Backholer.
Gre za neuradne ambasadorje blagovnih znamk, po podatkih gre za tretjino teh za otroke, mlajše od 14 let.
dr. Kathryn Backholer.
“Dokazi so zelo jasni, da trženje živil povečuje želje otrok po nezdravih živilih in njihovo uživanje, kar na koncu vodi v povečanje telesne teže in debelost,” je še povedala Backholerjeva. “Večji kot je doseg teh tržnih kampanj, bolj se trženje nezdrave hrane uveljavlja v vsakdanjem življenju naših otrok. Zdravje moramo postaviti pred dobiček in svojim otrokom zagotoviti spletno okolje brez trženja škodljivih izdelkov.”
Ključno pri tej trženjski strategiji je, da TikTok blagovnim znamkam omogoča, da svoje uporabnike neposredno spodbujajo k ustvarjanju objav v družabnih medijih, ki namesto njih tržijo blagovne znamke, je še opozorila.
Te tržne taktike so evolucija promocije blagovnih znamk, je dejal David Jernigan s Fakultete za javno zdravje Univerze v Bostonu, ki je preučeval podobne trende pri oglaševanju alkoholnih blagovnih znamk. Opozoril je, da so družbeni mediji ustvarili novo platformo za trženjske strategije.
“Izzivi s hashtagi so neverjetno učinkoviti pri spodbujanju vključenosti in to kaže tudi ta študija,” je Jernigan povedal za MedPage Today.
“Nekatere oblike udejstvovanja so za zdravje mladih bolj nevarne kot druge.”
Končni rezultat teh kampanj je, da otroci sprejmejo “umetno” skupino vrstnikov, ki temelji na podobah trženja – pogled na blagovno znamko, ki nikoli ne pokaže druge plati uživanja izdelka, kot je na primer povečanje telesne teže, je dodal.
Pri tradicionalnem trženju oglaševalci poskušajo pritegniti našo pozornost, družbeni mediji pa so odlično orodje, kjer je uporabnik aktivno vključen v sam proces trženja tako, da ga vedno znova spodbujajo k sodelovanju.
Po besedah dr. Davida Jernigana je tovrstno trženje za zdravnike izziv pri ozaveščanju o zdravem življenjskem slogu. Če je trend na TikToku, še ne pomeni, da je zdravo in na ta način se skušajo zdravniki zoperstaviti kampanjam s spodbujanje zdravega življenjskega sloga, ki jih prinaša neuporaba/neuživanje teh izdelkov.
Študija iz leta 2019 je pokazala, da ima le malo držav zakonske predpise za zaščito otrok pred trženjem nezdrave hrane. Omejitve trženja nezdrave hrane na internetu pa so redke.
V Veliki Britaniji bo s 1. januarjem 2023 prepovedano “plačano” spletno trženje nezdrave hrane in pijač, prav tako pa bi bilo “učinkovito prepovedano oglaševanje v aplikacijah in plačano oglaševanje, vključno z uporabo vplivnežev, če so v oglasu prisotna živila ali brezalkoholne pijače z visoko vsebnostjo maščob, sladkorja in/ali soli,” so še opozorili raziskovalci.