“Spet bežim od morilca. Moj brat je umoril celotno mojo družino, ko sem bila stara sedem in moje pričevanje ga je spravilo v zapor,” v enem od svojem videov pravi Elizabeth Cayouette. Sedi v avtu, pripeta je z varnostnim pasom in govori direktno v kamero. Deluje resno in zaskrbljeno.
Na tak način TikTokerka predstavi knjigo Dark Place avtorice Gillian Flynn. “Delam se, da sem glavna junakinja iz knjige in zgodbo razložim v prvi osebi,” pravi Cayouette. In ni edina, ki knjige predstavlja na tak način.
Ideje za branje dobite na #BookToku
Videi pod oznako #BookTok so cela zbirka videov, ki z glasbo, knjigami, zanimivo montažo in aktualnimi trendi gledalce privabijo k branju. Podobno kot so naenkrat pesmi, prvotno izdane v začetku stoletja ali pa še prej, postale spet popularne, se tudi knjige vračajo na založniško sceno. Ena najbolj popularnih knjig prejšnjega leta je bila Song of Achilles avtorice Madeline Miller, ki je knjigo izdala že leta 2011. Knjiga ima pod hashtagom #songofachilles kar 115,5 milijona ogledov.
Podoben preporod so doživele tudi knjige A Little Life (Hanya Yanagihara) iz leta 2015, Bili smo lažnivci (E. Lockhart) iz leta 2014 ter Vseh sedem mož Evelyn Hugo (Taylor Jenkins Reid) iz leta 2017. Zadnja je bila v slovenščino prevedena prav leta 2021.
Skupnosti knjižnih moljev so na vseh platformah
Toda BookTok ni prvi primer online skupnosti. Pred TikTokom so te skupnosti že obstajale na Instagramu, YouTubu, Goodreadsu, Tumblrju in še kje, toda prave spremembe v založniški industriji se dogajajo prav zaradi TikToka. V spletni knjigarni Barnes and Noble lahko najdete posebno kategorijo BookTok, kjer so pod različnimi kategorijami zbrane knjige, ki so trenutno priljubljene na TikToku.
“Mislim, da se založniška industrija šele zdaj začenja zavedati, kako pomemben so video vsebine,” pravi Elizabeth Cayouette, ki dela prav na področju video marketinga. “Kratki videi so prihodnost oglaševanja. Prav tako menim, da se založniška industrija šele zdaj začenja zavedati, kako pomembne so influenserske vsebine.” Cayouette napoveduje, da bomo v prihodnjih mesecih in letih videli vse večjo vlogo influencerjev pri oglaševanju knjig.
Kaj pa #BookTok pri nas?
Spremembe se že dogajajo tudi na slovenskem trgu. Mladinska knjiga je že na TikToku, kjer je v zadnjem letu že sodelovala s slovenskimi influencerji.
@mladinskaknjiga Tvoj 5@ ti mora kupiti novo knjigo🫂 #tiktokslovenija #mladinskaknjiga #booktok ♬ original sound – rozalia ✿
Na slovenskem BookToku pa se je nekajkrat oglasila tudi Kaya Solo, zmagovalka Joongla Star šova.
@kayasolo Zakaj? 😬 #booktok #kayasolo #fyp #tiktokslovenia ♬ Ew I Euphoria – HBO
BookTokerji bodo v prihodnosti morda imeli celo več vpliva kot tradicionalni literarni kritiki, toda obenem obstaja nevarnost, da bodo ustvarjalci na TikToku za svoja mnenja in videe dobivali plačilo (kar se že dogaja). Bo to še naprej prijetna skupnost bralcev ali zgolj nova tržna niša?