Koliko novoletnih zaobljub ste že prekršili v zadnjih mesecih? Morda ste si obljubili, da boste začeli varčevati, toda prišle so januarske razprodaje, zdaj pa še spomladanske … Irska novinarka Sophie White je tako prišla do spoznanja, da mora spremeniti svoj način nakupovanja.
Povedala je, da se je med razprodajami ozrla okoli sebe in opazovala razdražene ljudi in oblačila, ki so kar letela po zraku. Vsi so si želeli najti nekaj ugodnega. Zase pravi, da je strastna nakupovalka, ki ima rada popuste.
“Ugotovila sem, da je to norost. Da sem v neki mrzlici in iščem nekaj, za kar sploh nisem vedela, da hočem. In bila sem prepričana, da tega ne potrebujem. In sem odšla,” je povedala.
“Razprodaje so kot kokain za ljudi po tridesetem”
Začela se je zavedati, kako je “hitra moda” škodljiva za okolico in kakšne psihološke učinke imajo popusti na kupce. V svoji kolumni lani januarja je v svojem razmišljanju o nakupovanju zapisala, da so razprodaje kot kokain za ljudi po tridesetem. “Čeprav sem zagotovo vedela, da se pritisk hitre mode čuti na različnih sektorjih, se nisem ukvarjala s svojim vedenjem kot potrošnik.”
Pravi, da se zaveda, da imamo vsi radi H&M in podobne trgovine, v katere samo na hitro skočimo pogledat, češ, da niso tako grozne, saj so tudi trgovine s hitro modo začele delati okolju prijazne linije. Toda pri tem dodaja, da se nikoli ne zavedamo, kako sami vplivamo na razvoj hitre mode. Poleg tega moramo imeti v mislih tudi to, da so tovrstne “trajnostne” kolekcije v trgovinah s hitro modo pravzaprav nekakšna krinka. Gre za tako imenovan “greenwashing”, dajanje lažnega vtisa o okoljski ozaveščenosti znamke ali podjetja, nekakšno “zeleno zavajanje” potrošnikov, da je določen izdelek prijazen do okolja, čeprav v resnici ni.
Se je pa v teh časih še posebej težko odreči poceni kosom oblačil, ki jih spontano kupimo, ker so poceni, nato pa nikoli ne oblečemo.
Sophie se je zato odločila, da en mesec ne bo kupila oblačil, kar po njenem samo kaže na to, kako huda je bila njena obsesija z nakupovanjem. Po štirih uspešnih mesecih brez nakupovanja oblačil se je odločila, da si želi doseči osebni rekord – eno leto brez nakupovanja. Februarja ji je to tudi uspelo.
Kar se tiče denarja, Sophie razlaga, da je prihranila približno tri tisoč evrov. V zadnjem letu je odšla tudi v New York in pravi, da se ji je tam celo uspelo izogniti nakupu. In če ti to uspe v prestolnici mode, se temu lahko odrečeš kjerkoli.