London je ena od modnih prestolnic, kamor se resnično rada vračam. Angleški šarm niso le čudovite arhitekture, seksi naglas (predvsem moškega dela seveda) ter sproščeno druženje v značilnih pubih, ampak tudi očarljive nakupovalne destinacije, pisane ulice ter številne galerije in muzeji.

Če se le da, vedno obiščem tudi kakšno od razstav modnih kreatorjev ali modnih strokovnjakov. Pred leti sem občudovala retrospektivo del Paula Smitha, pa zasebno zbirko pokojne Isabelle Blow, razstavo znamke Dior in lansko leto razstavo ikoničnih in vplivnih britanskih oblikovalcev v The Design Museum. In končno letos Retrospektiva italijanskega oblikovalca Giannija Versaceja.


Decembra v britanski prestolnici na vsakem koraku vlada nepopisna gužva, a na srečo sem za ogled razstave v centru Arches London Bridge v neposredni bližini slovitega mostu, izbrala jutranjo uro. Še celo nekaj minut preden so odprli, sem že bila pred za London značilno opečnato stavbo, ki se drži velike železniške postaje. Pred njo se je bohotil pisan plakat, ki je vabil v bleščeči svet ubitega italijanskega oblikovalca.
Ogled razstave sem pričela z jutranjo kavo v njihovi mini kavarni in za še večji vtis (in kanček navideznega razkošja) so mi jo potregli s kakavovim posipom v obliki dela emblema (meander) iz logotipa znamke Versace.
Genialnost dveh svetov
Retrospektiva prikazuje več kot 450 redkih in originalnih vintage kosov iz časa Giannijevega ustvarjanja, od katerih mnogi še nikoli niso bili razstavljeni v Veliki Britaniji.
Za prvi vtis o njegovem širokem kreativnem razponu in ljubezni do živahnih in bogatih vzorcih je razstavljena zasebna zbirka svilenih srajc pevca Eltona Johna.

Glasbenik je eden izmed mnogih ustvarjalcev, ki so sodelovali z italijanskim oblikovalcem, saj je Gianni zanje ustvaril precej odrskih kostumov.
Čeprav je (bil) Versacejev stil za mnoge kič, pretiravanje brez primere, te podroben pogled na detajle, kreativnost vzorcev, pozicioniranje barv in elementov, opomni na njegovo revolucionarnost in neskončno ustvarjalnost.



Razstava na vsakem koraku prikazuje njegov neizbrisen vpliv na modo 80. in 90. let prek oblačil in dodatkov, pa tudi izdelkov za dom in parfumov. Nanj in njegovo ustvarjanje pa je močno vplivala romanska in grška zgodovina (še posebej mitologija) ter umetnost.
Številne potiski, ki so krasili njegove kreacije, lahko najdemo na zgodovinskih artefaktih, njegov logotip pa krasi podoba glave Meduse, grškega mitološkega bitja. Drugi del logotipa sestavlja meander, dekorativna črta iz neprekinjene črte, ki ponazarja neskončnost. Imenujemo ga tudi grški ključ.

Njegovi priljubljeni elementi, ki jih je preslikal na tkanine, so bili še motivi iz narave, zlati baročni ornamenti ter živalski vzorci, pa tudi šahovnica in umetniške slike. Njegove drzne printe so dopolnjevale živahne barve in razkošeni materiali. Med njimi je največ ljubezni namenil svili ter usnju.

Vpliv na pop kulturo
Gianni, ki je svojo znamko ustvaril leta 1978 in jo vodil vse do njegove nepričakovane smrti leta 1997 (pred domom ga je hladnokrvno ustrelil morilec), je modno industrijo obrnil na glavo.
Vizionar, rojen v Kalabriji leta 1946, ki ga je navduševala mojstrska izdelava in želja po novih tehnologijah izdelave oblačil, je svoj vpliv prenesel tudi v pop kulturo.

Ustvarjal je za številne zvezdnike in za vsakega znal poiskati ravno pravšnjo mero elegance in drznosti. Tako je na primer ustvarjal elegantne kostime v črni barvi in pastelnih odtenkih za princeso Diano, za Kate Moss in Elizabeth Hurley pa seksi oprave za na rdeče preproge, o katerih se je govorilo po vsem svetu.

Poskrbel za je številne odrske kostume, že omenjenega Eltona Johna, pa tudi britanske skupine Take That, pevca Stinga ter Georgea Michela. Kar nekaj kostumov je razstavljenih na majhni, a še vedno dovolj boati razstavi, ki je na ogled do 1. marca prihodnje leto.


V delu razstave, ki je predstavljen vpliv v pop kulturi, so na ogled ikonične kreacije, ki so jih nosile Naomi Campbell, Joan Collins, Elizabeth Taylor, pa tudi manekenke Stella Tennant, Yasmin Le Bon ter Karen Olson. Kreacije dopolnjujejo posnetki modnih revij, naslovnice modnih revij ter posnetki intervjujev, med drugim urednice Voguea Anne Wintour.

(Ne)gotova prihodnost?
Giannijeva zadnja kolekcija se je močno razlikovala od vseh njegovih prejšnjih in bila tudi najbolj `umirjena`. Ob pogledu kolekcije se vzbudi rahla zmedenost in na drugi strani radovednost po njegovem oblikovalskem razvoju.
Kaj bi še ustvaril, če bi imel priložnost? Bi njegove ikonične potiske zamenjale umirjene kreacije, ki bi jih prisodili kateremkoli oblikovalcu tiste ere? Kako bi še vplival na prihodnost modne industrije in predvsem, kako bi se `znašel` v današnjem svetu?

Odgovorov na ta vprašanja ne bomo nikoli našli, smo pa veseli, da je njegovo zapuščino `našla` njegova sestra Donatella, ki je modno hišo Versace vodila zadnjih 27 let vse do marca letos, ko je nepričakovano odstopila s položaja kreativne direktorice znamke.
Ta je bila vmes zaupana Dariu Vitaleju, ki pa je pred dnevi po komaj eni sezoni pričakovano odstopil s položaja.


Četudi se je od osemdesetih spremenilo že veliko in je trenutno v modni hiši nekaj negotovosti (posledica nedavnega odkupa s strani Prade za okrog 1.35 milijarde evrov), srce, vizija in potiski znamke še vedno živijo. In če nič drugega, v modno industrijo, ki je včasih preveč toga, resna in monotona, vnašajo nekaj zabave.



