Ste med tistimi, ki imajo v garderobi imenitne modne ulove, ki pa jih nikoli ne nosite? Če ste na vprašanje odgovorili pritrdilno, naj vas potolažimo, da v tem niste sami.
Pravzaprav se to ne dogaja samo ženskam, ampak se tudi med moškimi najdejo posamezniki, ki so že kdaj kupili kos, ki je žalostno obtičal v omari in ni dobil priložnosti za nošenje v javnosti.
A zakaj se to dogaja? Odgovor je dal ameriški potrošniški psiholog dr. Kit Yarrow, ki je ta fenomen in obnašanje kupcev preučeval več let. Izluščil je 4 glavne razloge, da nekaj kupimo in potem tega sploh ne nosimo:
- Ignoriramo napako na izdelku s popustom
Vsakomur se je že pripetilo, da nam je bil nek kos oblačila ali modni dodatek všeč, nanj pa je bil za povrh obešen listek s privlačno znižano ceno. Čeprav smo vedeli, da je velik popust na razprodaji predvsem posledica napake na tkanini oziroma materialu, smo zamižali na obe očesi in odprli denarnico. Katere modne izdelke te vrste največkrat kupimo kljub očitnim pomanjkljivostim oziroma napakam?
Izsledki raziskave kažejo, da se kupci največkrat ‘opečejo’ s čevlji, ki so premajhni, preveliki ali neudobni, na drugem mestu nepremišljenih nakupov so bluze, ki so preveč ‘čudne’, da bi jih trgovina prodala po prvotni ceni. Tudi v garderobni omari se ta bluza ne ujema z ničemer, zato ostane na obešalniku, na koncu pa jo kar doniramo ali celo zavržemo.
- Nerealne predstave in škodljiva domišljija
Drug najpogostejši razlog za nakup oblačil, dodatkov ali obutve, ki nazadnje ostane v vrečki, škatli ali omari, je ta, da imamo napačno predstavo o sebi. Ženske v času nakupovanja zaslepijo sebe in skušajo racionalno utemeljiti nakup izdelka, ki jim je všeč. Pa čeprav se ta sploh ne ujema z njihovim modnim slogom, tudi po meri jim ni ali pa ga ne potrebujejo.
- Izdelek nam je preveč všeč, da bi ga nosili
Mnogim racionalno mislečim se bo zdel ta razlog iz trte zvit. A zares obstajajo žrtve mode, ki jim je nek kos oblačila ali modni dodatek (morda pa obutev) tako zelo všeč, da se ga bojijo nadeti, saj se bojijo, da bi ga uničili pri nošenju.
Tako ostane njihov lep modni ulov za vedno pospravljen v omari in ga lahko vidijo ter občudujejo le oni sami. Dr. Yarrow temu fenomenu pravi ‘averzija pred izgubo’ (nekakšen strah pred izgubo), najbolj značilen je za ljudi, ki so v otroštvu utrpeli veliko čustveno ali fizično izgubo nekoga od pomembnih svojcev.
- Nakupujemo, ko smo rahlo opiti
Potem pa so tu še kupci, ki se spletnega nakupovanja lotijo pod (rahlim) vplivom alkohola. Dr. Yarrow pravi, da je takšnih kupcev veliko. Preprosto postanejo pogumni in v košarico dodajo kose, ki jih trezni ne bi nikoli kupili. Kmalu je prepozno in plačilo je že sprocesirano.
Vsi delamo napake, tolaži psiholog, ki ima za vse nas pomemben nasvet: če se le da, napačne kose vrnite. Po nakupu skušajte etikete na oblačilih obdržati čim dlje, vsaj toliko časa, da lahko v miru premislite o svoji modni odločitvi.