Internet je v zadnjih nekaj letih postal prava zakladnica idej in nasvetov, vplivneži pa strokovnjaki na vseh področjih. Od najbolj zdravega bananinega kruha do kapsul, ki vam bodo rešile življenje … pa rdečila, ki zoža obraz in kreme, ki izbriše vse gubice … na internetu najdete rešitev za čisto vse.
A zaradi pretiranega promoviranja različnih izdelkov so ljudje glede njih postali skeptični. Razvil se je deinfluencing. Oznaka “deinfluencing” ima na TikToku že več kot 50 milijonov ogledov in je postala središče za tisoče uporabnikov, ki v svojih videih kritizirajo izdelke, za katere so prepričani, da so precenjeni in niso vredni svojega denarja.
@basicofcourse you do need plants tho #deinfluencing #trendcycle #amazonstorefront #sustainablefashion ♬ Right Back Where We Started From – Maxine Nightingale
Videoposnetke s priporočili vplivnežev sicer pogosto sponzorira podjetje, ki stoji za temi izdelki. Vplivneži so lahko plačani tudi s pridruženimi povezavami ali kodami, če sledilci kupujejo prek povezave, ki jo delijo. Dogovor je tako uspešen, da je industrija vplivnega marketinga lani dosegla več kot 16 milijard dolarjev, poroča Influencer Marketing Hub.
Zlato jamo so hitro prepoznali tudi zvezdniki, ki na tržišče en za drugim pošiljajo svoje lepotne linije. Od JLO Beauty, SKKN by Kim, Rhode Skin, pa Rare Beauty in Kylie Skin … izdelki slavnih zvezdnic gredo za med, novi izdelki pa izhajajo hitro in pogosto. Samo sestre Kardashian so v zadnjih dveh mesecih lansirale najmanj 15 izdelkov, od sveč in izdelkov za dom, do pižam, kavbojk in izdelkov za nego kože.
Čeprav je jasno, da so sledilci pripravljeni zapraviti svoj denar za njihova priporočila, se vedno bolj razpravlja o integriteti ocen, ki jih dajo vplivneži – in o tem, ali sami dejansko uporabljajo izdelke, ki jih oglašujejo.
@katiehub.org Replying to @.sam_ross THIS MIGHT BE A HOT TAKE HAHA #fyp #deinfluencing #dior ♬ original sound – katie
“Veliko izdelkov, posebej v lepotni in modni industriji, sledi tem zelo hitrim mikrotrendom, kjer verjetno že imate obstoječ nadomestek za ta izdelek,” pravi Elle Grey, 25-letna ustvarjalka vsebin, ki je prepričana, da večina vplivnežev v svojih ocenah pogosto dajejo prednost monetizaciji pred pristnostjo in selektivnostjo.
“Mislim, da bi morali za priporočila najprej vprašati svoje prijatelje, ne pa naključnih deklet na internetu.” Sama vplivneže raje spremlja zaradi njihovih življenjskih interesov in hobijev, ki jih imajo.
Čeprav generacija Z obožuje TikTok, kjer mrgoli promocijskih vsebin, želijo številni uporabniki po drugi strani zmanjšati svojo potrošnjo in vzorce zapravljanja.
Študija, ki jo je izvedel First Insight, je pokazala, da večina generacije raje kupuje od trajnostnih blagovnih znamk in bo verjetno kupovala na podlagi osebnih, družbenih in okoljskih načel. Mnogi na internetu zato sprejemajo trend deinfluencinga in poudarjajo njegovo koristnost pri prekomernem zapravljanju.
@drpremtripathi #greenscreen Skincare is powerful but the 20 step routines can be expensive, put you are risk for irritation, and aren’t effective. Get the Golden Girls mug instead. #drpremtripathi #deinfluencing #hyaluronicacid ♬ Her Way (Sped Up) – PARTYNEXTDOOR
Drugi opozarjajo na ironijo trenda, ki še vedno uporablja metode “vplivanja” za “zmanjšanje vpliva”, zlasti ko v videu namesto kritiziranega izdelka predlagajo alternativo. Spet tretjim pa videoposnetki za “zmanjševanje vpliva” niso dovolj, da bi jih odvrnili od njihovih nakupovalnih navad.
Spletna ustvarjalka Gray pravi, da je dobila odzive sledilcev, ki so se spraševali, ali bodo njene objave, ki “zmanjšujejo vpliv”, v prihodnosti vplivale na njen dobiček in odnos s podjetji. “Rekla bi ravno nasprotno,” pravi. “Mislim, da je zaradi tega vrednost resničnega priporočila, ki prihaja iz srca.”